projektová setkání
ZAHAJOVACÍ SCHŮZKA (ONLINE)
11/12/2020
První online zasedání se konalo online z důvodu pandemie COVID-19. Konsorcium se poprvé sešlo v prosinci 2020. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat opakované a upřesnit hlavní cíle projektu, úkoly, které mají být splněny, a jejich financování, navrhovaný harmonogram (vč. důležitých akcí), finanční záležitosti, organizační aspekty a diskuse.
Vzhledem k pandemii COVID19 jsme se nemohli sejít osobně, cestování bylo zakázáno. Proto bylo zorganizováno online setkání v prostředí Microsoft Teams. Přítomni byli téměř všichni členové konsorcia, pouze zástupce českého sdružení mladých zemědělců se nemohl zúčastnit. Informace byly předány prezidentovi organizace při osobním setkání, které bylo uspořádáno koncem roku v Praze.
Po úvodním setkání jsme zahájili administrativní proceduru, připravili jsme smlouvy mezi Českou zemědělskou univerzitou v Praze a všemi partnery. Vzhledem k pandemii COVID-19 trvala administrativní procedura o něco déle, než se očekávalo. Hlavními důvody byly Home Office - nebylo možné zastihnout úředníky k podpisu tak rychle, jak bylo potřeba; doprava/poštovní služby trvaly déle než obvykle (Slovensko 3 týdny, Litva 5 týdnů).
KOORDINAČNÍ SCHŮZKA pro výstup č. 1 (ONLINE)
21/4/2021
Druhé online setkání bylo zaměřeno na koordinaci Výstupu č. 1. Původně se plánovalo uspořádat v únoru 2021 v maďarském Szegedu. Opět jsme podobně jako zahajovací schůzku museli zorganizovat schůzku online. COVID byl stále přítomen, v březnu a dubnu 2021 byla pandemie na vzestupu. Také kvůli problémům s administrativními a organizačními záležitostmi jsme setkání odložili na duben. Během března a začátkem dubna jsme pokračovali čekáním na podpis smlouvy, rozdělením peněz, a tak jsme se mohli věnovat prvnímu výstupu. Hlavním cílem schůzky bylo specifikovat projednat a probrat podobu Výstupu č. 1, definovali jsme metodiku sběru, specifikovali jsme cílové farmy, které budou osloveny, hovořili jsme o předpokládaném časovém rámci a stanovili jsme předběžný termín.
Také byly zmíněny administrativní záležitosti související s Výstupem č. 1. Konkrétně byl představen formulář timesheet Microsoft Excel, partneři byli vyzváni k práci s tímto nástrojem.
Mezinárodní tým se dohodl, že připraví 100 případových studií mladých úspěšných zemědělců, kteří by mohli sloužit jako vynikající příklad pro ostatní mladé zemědělce, mladé podnikatele na venkově. Dohodli jsme se, že vyzdvihneme příklady dobré praxe a prozkoumáme spolupráci mezi samotnými zemědělci, korporaci mezi zemědělci a dodavateli či odběrateli, formální a neformální spolupráci, jejich integraci na trhu, investice, podporu společné zemědělské politiky a jejich plány do budoucna. Každá země se chystá shromáždit 20 případových studií zaměřených na různá odvětví zemědělské výroby. Jak bylo dohodnuto, dodání případových studií mělo být dokončeno v září 2021, před školením závodu v Kaunasu v Litvě, kde měly být v rámci projektového školení (C1) představeny nejlepší příklady nejlepších případových studií.
KOORDINAČNÍ SCHŮZKA pro výstup č. 2 (KAUNAS, Litva) + ŠKOLENÍ/TRAINING
20 - 23/9/2021 (program)
První vzdělávací a školicí aktivita se uskutečnila v Litvě, v Kaunasu (20. - 23. 9. 2021). Vzhledem k některým organizačním záležitostem a časové kolizi s Konferencí o rozvoji venkova 2021 pořádanou Zemědělskou akademií VMU univerzity bylo přijato konečné rozhodnutí uspořádat školení přímo v Kaunasu a ne mimo Kaunas. Školení proběhlo v září 2021 a obecně se jednalo o první setkání týmu, které bylo organizováno v režimu face-to-face. Vzhledem k tomu, že program byl vytvořen našimi litevskými partnery, uvědomili jsme si, že třídenní školení nebude dostačující, a rozhodli jsme se jej rozšířit na čtyřdenní. Školení se zúčastnilo sedm z osmi partnerů. Tým ze slovenské zemědělské univerzity v Nitře se nemohl zúčastnit, protože na Slovensku došlo k některým dalším omezením COVID a navíc na úrovni univerzity. Každý partner měl možnost vybrat si 3 účastníky. Celkem chyběli pouze slovenští účastníci. ASYF a PULS mohly vyslat pouze 2 účastníky. Celkem se akce zúčastnilo 19 účastníků. Účastníci byli vybráni mezi zúčastněnými organizacemi. Mezi účastníky z univerzit byli vybráni učitelé/výzkumníci, kteří se zabývají rozvojem zemědělství a/nebo zemědělskou ekonomikou. Organizace mladých zemědělců vybraly členy vedení, kteří mohou předávat znalosti řadovým členům.
Workshop 1 byl zaměřen na reálné zkušenosti s úspěšnými příklady spolupráce v zemědělství v jednotlivých zemích (CZ, SK, PL, HU a LT). Jak již bylo zmíněno, workshop byl umístěn na Zemědělské akademii, kde probíhaly všechny vzdělávací aktivity. Součástí školicí aktivity byla návštěva několika zemědělských organizací. Tyto organizace a zemědělci byli litevským týmem označeni za příklady dobré praxe. Toto školení zvýšilo kompetence účastníků informovat o výhodách a překážkách vzájemné spolupráce. Očekává se, že dopad na cílovou skupinu mladých zemědělců bude nepřímý, a to prostřednictvím zkušeností a znalostí, které účastníci získali. Očekává se, že získané znalosti budou předány relevantnímu publiku během výuky ve třídách, konferencí, tiskových zpráv nebo různých konzultací.
Účastníci se podrobně seznámili s ekonomickými aspekty, legislativními překážkami, vládní i nevládní podporou, formalitami a dalšími praktickými aspekty spolupráce ve vybraných zemích EU. Současně byla zmíněna i témata zemědělské spolupráce v dalších zemích mimo konsorcium, mimo EU.
Program trval celé 4 dny.
První den: v Kaunasu se sešel kompletní seznam účastníků, proběhlo oficiální zahájení vzdělávací akce. Odpoledne jsme začali představením slovenských případů dobré praxe, včetně informací o společnosti slovenských zemědělců, situaci mladých zemědělců na Slovensku a všeobecné diskuse. Po přestávce na kávu jsme odjeli na exkurzi. Na první farmě jsme pozorovali a vyzpovídali zkušenou rodinu v oblasti pěstování, výroby a zpracování borůvek. Druhá farma byla spíše turistickým místem, kde byly služby spojeny s venkovskou zemědělskou činností.
Druhý den: ráno jsme začali dvěma sezeními. První bylo zaměřeno na situaci v litevsku. kolegové nám vysvětlili, jaké jsou výzvy litevské farmářské spolupráce, představili další inspirativní případové studie. Druhé zasedání představilo situaci v Polsku. ZMW a PULS pak společně představily inspirativní případové studie, výzvy, politickou podporu a další otázky spojené s Polskem. Po polední přestávce následoval oficiální program konference Rozvoj venkova 2021 - Dvě témata týkající se strategie Farm-to-Fork a Green Deal představili a komentovali místní i zahraniční odborníci. Externí vhled do strategie Farm-to-Fork byl velmi cenný a rozšířil obzory účastníků. Večerní galavečeře byla využita k navázání kontaktů mezi dalšími mezinárodními hosty konference.
Třetí den: Ráno jsme opět začali dvěma zasedáními. V prvním bylo představena situace v Česku, druhé prezentovalo situaci v Maďarsku. Po polední přestávce byly prezentovány další zkušenosti zemědělských společností s nejlepšími postupy z EU i mimo ni. Byla představena rozmanitost různých forem spolupráce, následoval přehled prováděných výzkumů na dané téma. Odpoledne byla uspořádána oficiální prohlídka města Kaunas.
Čtvrtý den: Dopoledne měl tým možnost navštívit místní botanickou zahradu, konkrétně vědeckou sbírku léčivých rostlin a pomologii. Diskutovali jsme o trendech uplatňování starých odrůd, zapomenutých druhů v současné zemědělské produkci. Později během dne jsme navštívili školku ovocných a okrasných dřevin TADAS. Dozvěděli jsme se, jak důležité je mít dobré vztahy se zákazníky, jak důležitá je spolupráce s krajinářskými architekty, a uvědomili jsme si, že stromková školka může být i úspěšným exportně orientovaným podnikem. Po polední přestávce jsme diskutovali o otázkách spojených s realizací a řízením projektů.
Koordinátorem Výstupu č. 2 je Poznaňská zemědělská univerzita. Jejich tým připravil osnovu struktury knihy, vymyslel cíle a metodiku (časové období, zdroje dat - Eurostat, platební agentury, FADN). Všichni partneři se dohodli na novém harmonogramu přípravy knihy. Bohužel O1 nebyla dokončena do září 2021, proto koordinátor Výstupu č.2 navrhl, aby data byla získána do konce roku 2021 (na makroúrovni pouze polským týmem). Rovněž bylo dohodnuto, že některá lokální data budou shromažďovat národní partneři v období od ledna do března 2022. Kromě toho budou relevantní údaje ze 100 shromážděných případových studií (Výstup č.2) použity pro kvalitativní analýzu a později prezentovány v knize. Byl přijat realističtější termín pro finalizaci knihy - místo května 2022 mají partneři do poloviny července připravit finální odevzdání všech kapitol. Mezi červencem a srpnem (září) se očekává provedení závěrečné revize formátu.
KOORDINAČNÍ SCHŮZKA pro Výstup č. 4 (NITRA, Slovensko)
11 - 12/5/2022
Setkání v Nitře bylo spojeno s multiplikační akcí pořádanou Slovenskou zemědělskou univerzitou v Nitře. Partneři projektu byli požádáni, aby se multiplikační akce zúčastnili přednesením konkrétních prezentací týkající se jejich zemí. Jelikož multiplikační akce byla zaměřena především na formy spolupráce v zemědělství, partneři přednesli své příspěvky o formě spolupráce mladých zemědělců v jejich zemích, navíc partneři představili formy podpory mladých zemědělců v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Litvě a Polsku.
Po skončení multiplikační akce se partneři ze 7 organizací sešli v restauraci hotelu Riverside, kde byla oficiálně zahájena koordinační schůzka (nadnárodní projektové setkání). Cílem večeře bylo dát partnery dohromady. Během večeře se probíralo méně oficiálních témat, hovořilo se o našich akademických aktivitách (výzkum, výuka) a hledaly se další přesahy. Diskutovalo se také o ekonomické situaci, problémech spojených s válkou na Ukrajině.
Během druhého dne jsme navštívili univerzitní mléčnou farmu nedaleko Nitry. Měli jsme možnost pozorovat všechny činnosti spojené s výrobou mléka na univerzitní farmě. Po exkurzi jsme se sešli a podrobně diskutovali. Bohužel litevští kolegové se z časových a dopravních důvodů nemohli zúčastnit prezence a tak se spojili online. Nejprve jsme začali nezbytnými administrativními záležitostmi, protože se blížila polovina doby řešení projektu. Koordinátor projektu určil, co musí každý partner dodat do 22. května. Zadruhé jsme se ptali na otázky týkající se Výstupu č. 2. Někteří partneři neměli jasno v některých konkrétních detailech souvisejících s přípravou kapitol. Vzhledem k tomu, že se termín konečného dodání všech částí stále více blíží (polovina července), bylo nutné nejasné záležitosti upřesnit. Za třetí, partneři hovořili o Výstupu č. 4. Byla to první příležitost diskutovat o nástroji pro porovnávání cen, jak bylo navrženo ve schváleném projektu. Po dlouhé diskusi a následujícím brainstormingu byl sestaven konečný časový plán dodání Výstupu č. 4. Podařilo se nám upřesnit detaily výstupu, definovat naše cíle a vytvořit metodiku sběru dat.
KOORDINAČNÍ SCHŮZKA + MULTIPLIKAČNÍ AKCE (Praha, Česko)
14 - 15/9/2022
Multiplikační akce pořádaná v souladu s 31. ročníkem mezinárodní konference Agrarian Perspective. Hlavním tématem konference byl Green Deal - perspektivy budoucnosti. Téma konference Agrární perspektiva bylo vybráno speciálně tak, aby bylo v souladu s cíli a směřováním projektu. Strategie Farm to Fork je klíčovou součástí evropské iniciativy Green Deal a bez významných inovací v zemědělském sektoru by nebylo možné Green Deal snadno dosáhnout.
Na plenární zasedání byli pozváni odborní řečníci. Například Martin Hlaváček, poslanec EP; Jan Dusík, náměstek ministra pro ochranu klimatu; Dušan Drábik vedoucí výzkumný pracovník na univerzitě ve Wageningenu, Karolina Pawlak, členka projektu VISYFARM a výzkumná pracovnice. Také Pavel Kotyza jako vedoucí projektu přednesl zasvěcený úvod k projektu a představil celou paletu výstupů široké veřejnosti.
V odpoledních hodinách proběhla hlavní část multiplikační akce. Tématem diseminace byla situace malých farem obhospodařovaných mladými zemědělci v evropských a partnerských zemích. Již dříve jsme připravili materiály pro Výstup č.2 (publikace) a hlavní výsledky byly představeny v průběhu akce. Dále byly na programu informace o dopadu strategie Farm-to-fork na mladé zemědělce a malé farmy, byly představeny osvědčené postupy z projektových zemí (O1) a prezentovány údaje o podpoře malých farem řízených mladými zemědělci. Výsledky shromážděných informací od národních platebních agentur, které zahrnovaly více než 1,5 milionu záznamů o podpoře jednotlivých zemědělců.
Do diskuse byli zapojeni i další členové týmu a zúčastněné publikum (především z jiných univerzit). Odpolední program shromáždil mnoho odborníků, kteří se o téma zajímali, a vyústil ve velmi zajímavou diskusi na téma nástupnictví a životaschopnosti malých farem. Večer byl program veden večerní večeří, která byla uspořádána ve vestibulu fakulty. Příjemná atmosféra vedla k další diskusi a iniciovala mnoho nápadů a témat k dalšímu zkoumání.
Celkem obě části navštívilo 21 místních účastníků, 48 zahraničních účastníků a 39 účastníků z institucí projektového týmu. Celkem se akce zúčastnilo 108 účastníků.
V rámci projektu byli partneři projektu požádáni, aby se zúčastnili multiplikační akce a přednesli konkrétní prezentaci týkající se jejich země. Vzhledem k tomu, že multiplikační akce byla zaměřena především na situaci malých farem a mladých zemědělců v projektových zemích, byla vyžadována účast sofistikovaných odborníků. Také partneři prezentovali formy podpory mladých zemědělců v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Bohužel kvůli časové kolizi jsme se nemohli sejít jako celý tým, nemohli přijet partneři z Litvy a SMA ČR.
Druhý den se sešlo jádro projektového týmu, aby projednalo další vývoj a aktualizovalo termíny. Bylo rozhodnuto, že vzhledem k některým organizačním záležitostem musí být nejzazší termín dodání kapitol a aktualizací (dle požadavků partnerů PULS) dodán do konce roku 2022, aby kniha mohla být vydána/tištěna na jaře 2023 (ediční proces obvykle trvá několik měsíců). Záměrně bylo poskytnuto více času, neboť projektový tým předpokládal, že všichni účastníci budou v průběhu semestru velmi vytíženi. Také Výstupy 3 a 4 byly podrobně projednány.